دکتر نجف پور: از ویژگیهای مهم آموزش هوشمند، «عقلانیت و بهرهوری آموزشی» است
دکتر نجف پور در نشست آغاز سال تحصیلی ویژه دانشجویان ورودی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ تاکید کرد: از ویژگیهای مهم آموزش هوشمند، «عقلانیت و بهرهوری آموزشی» است.
به گزارش روابط عمومی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، نشست آغاز سال تحصیلی ویژه دانشجویان ورودی سال ۱۴۰۳-۱۴۰۲ روز یکشنبه ۱۶ مهر برگزار شد.
در این نشست دکتر عزیز نجف پور آقابیگلو، ریاست واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، پس از خوشامدگویی به دانشجویان ورودی جدید، ابراز امیدواری کرد در این چند ساله حضور دانشجویان ورودی جدید تعاملی خوب میان دانشگاه و دانشجویان صورت بگیرد و داشتهای بر داشتههای همه افزوده شود. وی همچنین با اشاره به پایان هفته دفاع مقدس تاکید کرد، همه باید در راستای رشد، پیشرفت و صیانت از داراییهای مادی و معنوی کشورمان تلاش روزافزون داشته باشیم. در این مدت بار توسعه و پیشرفت و همچنین حفاظت و صیانت از کشور به دوش نسلهای گذشته بوده است و انشاءالله نسلهای آینده هم این مساله را به خوبی مدیریت خواهند کرد و به همت شما، ایران آینده، ایرانی بزرگتر، آبادتر و پیشرفتهتر خواهد بود.
دکتر نجف پور افزود: واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی سال ۱۳۸۴ با ۴ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد تاسیس شده و در حال حاضر که هجدهمین سال فعالیت این واحد را شاهد هستیم، بالغ بر ۱۴۰۰۰ دانشجو در حدود ۱۰۰ رشته در مقطع کارشناسی و ۲۰۰ رشته در مقطع کارشناسی ارشد در ۳۰ گروه آموزشی مشغول تحصیل هستند.
وی تاکید کرد: با روند توسعه فضای مجازی در جهان و ایران، آموزش مجازی و دانشگاه هوشمند هم توسعه یافته و واحد الکترونیکی هم طبق همین روند متحول شده است. الان واحد الکترونیکی در بین بیش از ۳۰۰ واحد دانشگاه آزاد اسلامی که در سراسر کشور مشغول به فعالیت هستند، تنها واحد آموزشی برخط(آنلاین) و هوشمند به صورت انحصاری است. این واحد به نوعی واحد ستادی بوده و با توجه به کارکرد و جایگاهی که این واحد دانشگاهی در آینده آموزش عالی ایران دارد، جزو سه واحد ویژه دانشگاه آزاد اسلامی به شمار میرود. فلذا انتخاب شما برای تحصیل در این واحد دانشگاهی انتخابی درست بوده و در ادامه دلایلی بیشتر در این خصوص ارائه خواهم کرد.
وی ادامه داد: با حرکت از اینترنت web ۱ به سمت web ۳ و تحول از اینترنت Dial-up دهه ۷۰ تا۵G امروز، شاهد توسعه سرویسها، خدمات و کیفیت آموزش برخط در دانشگاهها و مراکز آموزشی و مشخصا در واحد الکترونیکی هستیم و امروزه دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان دانشگاهی پیشرو در هوشمندسازی شمرده میشود. البته اشکالاتی هم وجود دارد و کسی منکر آن نیست و طبیعی هم هستند، اما پیشرو بودن در حوزه هوشمندسازی و مجازی سازی، یکی از افتخارات دانشگاه آزاد اسلامی است و البته واحد الکترونیکی، به عنوان واحد آموزشی هوشمند دانشگاه، سهمی عمده در ارائه این نوع از آموزش در سطح دانشگاه دارد و دبیرخانه مجازی سازی کل دانشگاه آزاد اسلامی هم در این واحد مستقر است.
وی افزود: یکی از واقعیتهایی که باید مورد واکاوی و توجه قرار گیرد، سامانههای کیفی ای است که در طول مدت فعالیت در واحد الکترونیکی توسعه پیدا کرده و خدمات مختلف مربوط به دانشگاه هوشمند را ارائه میدهند. امروز با افتخار تاکید میکنیم واحد الکترونیکی یکی از واحدهای دانشگاهی پیشرو در این عرصه است. البته اشکالاتی هم وجود دارد که با همت شما بزرگواران و تیم مدیریتی واحد الکترونیکی برطرف خواهد شد.
دکتر نجفپور در ادامه عنوان کرد: واقعیت این است که به چند دلیل، آینده آموزش در ایران، به شدت با حوزه فضای مجازی عجین شده است. اول به دلیل امکانات، خدمات و تسهیلگریهای خوبی است که فضای مجازی در این مسیر ارائه میدهد که بنده نام آن را «عقلانیت و بهرهوری آموزشی» گذاشتهام. دانشجو باید 2 یا 4 سال زمان خود را به تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و یا کارشناسی در یک دانشگاه غیر مجازی و حضوری صرف کند، در حالی که میتواند همین کیفیت آموزش را به صورت برخط دریافت کرده و البته کسب و کار، اشتغال و فعالیتهای جانبی خود را به موازات تحصیل داشته باشد. این مساله در حالت آموزش حضوری ممکن نبود و یا به سختی تحقق مییافت. «عقلانیت و بهرهوری آموزشی» ویژگی مهمی است که در آموزش مجازی و یا آموزش هوشمند حاصل میشود. به طبع، کاهش هزینهها که منجر به بهرهوری بالاتر میشود مکمل این مساله است. محور دوم اینکه امروزه ابزارها و تکنیکهایی که آموزش تعاملی در اختیار دانشجویان و دانش پذیران قرار میدهد در حدی است که مزیت رقابتی ای ایجاد میکند که برای دانشجویان جذابیت ایجاد می نماید. بنابراین، بدون اغراق تلقی من این است که مخاطبان صحبتهای من که شما دانشجویان بزرگوار هستید، واجد عقلانیت آموزشی و در جستجوی بهرهوری آموزشی بیشتری به نسبت آموزش عالی کشور هستید.
این کارشناس سیاستگذاری آموزش عالی داد: در ابتدای تاسیس واحد الکترونیکی، بیشتر شاید افرادی این واحد را انتخاب میکردند که جای بهتری قبول نمیشدند، اما در حال حاضر قاعده کاملا تغییر کرده است و افرادی وارد واحد الکترونیکی میشوند که به دنبال استفاده بهینه از زمان و در عین حال تامین کیفیت آموزشی مطلوب و برخورداری از خدمات متنوع علمورزی و دانشجویی هستند.
وی تاکید کرد: در چند سال گذشته تعداد دانشجویان پذیرش شده در واحد الکترونیکی تقریبا دو برابر شده است. این مساله نشان دهنده این است که جامعه ایران به چه سمتی حرکت میکند و در آینده نزدیک با چه واقعیتهایی روبهرو خواهیم شد. ادعای واحد الکترونیکی مبنی بر اینکه کیفیت آموزشی این واحد از متوسط کیفیت آموزش کشور بالاتر بوده در عمل نیز قابل اثبات است. زیرا اولا در این واحد، به لیل سهولت دسترسی، بهترین استادان از سراسر کشور در حال تدریس هستند در ثانی، همانطور که دانشجویان سایر دانشگاهها در امتحانات نهایی به صورت حضوری شرکت و به اصطلاح درس را پاس میکنند، در واحد الکترونیکی نیز با وجود اینکه روش تدریس به صورت برخط و آنلاین است، روش سنجش به صورت حضوری است و این موضوع نشان میدهد که کیفیت آموزشی در این واحد، به خوبی تامین میشود. مورد بعدی اینکه فارغالتحصیلان واحد الکترونیکی در عرصههای مختلف از جمله ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر، توفیقات بسیار خوبی داشتهاند.
نجف پور با اشاره به حذف برخی رشته های پرطرفدار واحد الکترونیکی توسط وزارت علوم افزود: ان شاء الله سیاستگذاران کلان آموزش عالی کشور متوجه نکات بنده بوده و مانع تراشی و مقاومت در مورد این نوع از آموزش در ایران را نداشته باشند. البته دغدغه هایی در باب کیفیت آموزش وجود دارد که ما مدعی هستیم در واحد ما حل شده است و بیشتر باید به سایر دانشگاهها خصوصا دانشگاههای دولتی و پیام نور نظارت شود.
دکتر نجفپور در ادامه افزود: آموزش مجازی و هوشمند به معنای وصل کردن دو سیستم رایانه ای(کامپیوتری) به هم از طریق سامانههای ارتباطی نیست، بلکه ظرایف بسیار زیادی در این موضوع نهفته است. بنده فکر میکنم واحد الکترونیکی یکی از پیشروترین مجموعهها در تامین این ظرایف و کیفیتها است و لزوما هر دانشگاهی به دلیل نداشتن تجربه و یا زیرساختهای لازم توان انجام این کار را نداشته و لازم است طی زمان آموزشهای لازم را دریافت کند تا به این سطح از کیفیت در عرصه آموزش برخط و هوشمند برسد.
ما در واحد الکترونیکی سعی کردهایم در کنار آموزشهای آکادمیک و کلاسیک، فرایندی فن آورانه و در قالب مرکز رشد و استارت آپها هم ایجاد کنیم. امروز رسالت دانشگاه بعد از فرایندهای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، بحث فن آورانه و تبدیل علم به ثروت یا کاربردی سازی علم هم است. ما به جد اهتمام کردیم که آموزشهای کوتاه مدت تخصصی مهارت افزا را برای دانشجویانمان ترتیب دهیم که مرکز آموزشهای تخصصی کوتاه مدت در این مقوله در خدمت دانشجویان خواهد بود و انواع آموزشهایی که میتواند برای یک فارغالتحصیل دانشگاهی که قصد ورود به عرصه صنعت را دارد مفید باشد، در این مرکز پیش بینی خواهد شد.
ما برای ارتقای فعالیتهایمان و در جهت نیل به اهداف دانشگاه نیازمند آن هستیم که تعامل دوطرفه بین مدیریت و دانشجویان شکل گیرد. این تعامل میتواند در فرایندها و گروههای آموزشی ایجاد شود، و یا در کانونهای دانشجویی که در معاونت فرهنگی دانشجویی قرار دارند و بیشتر در حوزه اشتغال، کسب و کار و مهارتی هستند و یا در مرکز رشد و باشگاه پژوهشگران جوان و انجمن های علمی و سایر موارد انجام گیرد.
دکتر نجف پور در پایان، تاکید کرد: همه معاونتها، مدیران بخشهای مختلف واحد و رؤسای مراکز به همراه مجموعهای از استادان دلسوز، همراه و همگام هستند و هر کس در حوزه تخصصی خود سعی میکند مسئولیتهای محوله را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و همه ما پذیرای نظرات اصلاحی و تکمیلی دانشجویان هستیم.
نظر شما :