با هدف آشنایی با ظرفیتهای آموزش مجازی در واحد الکترونیکی و تعریف همکاری مشترک؛
بازدید رئیس و معاونان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی
رئیس و معاونان سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، با هدف آشنایی با ظرفیتهای واحد الکترونیکی و تعریف همکاری های مشترک در حوزه مشاوره از واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی بازدید نمود.
به گزارش روابط عمومی واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی؛
دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان، دکتر امین رفیعی پور معاون آموزشی، دکتر محمدرضا صیرفی معاون امور استان ها و دکتر مهرداد ثابت معاون نظارت حرفه ای و امور کمیسیون های سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران، ظهر روز سه شنبه هفتم تیر ماه از واحد الکترونیکی و زیر ساخت ها و سامانه های موجود و تحت نظارت این واحد بازدید نمودند.
در این بازدید که با حضور دکتر نجف پور رئیس واحد الکترونیکی معاونتهای آموزشی و تحصیلات تکمیلی، پژوهشی و فنی برگزار شد، رئیس واحد الکترونیکی ضمن تشکر و قدردانی از حضور مسئولان سازمان نظام رواشناسی و مشاوره ایران، بیان کرد: مجوز فعالیت واحد الکترونیکی برای برگزاری دورهها کارشناسی و کارشناسی ارشد با روش مجازی، از سوی شورای گسترش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری صادر گردیده است و الان بالغ بر 120 رشته در مقطع لیسانس و 380 رشته در مقطع کارشناسی ارشد در این واحد دایر است که در این رشته ها حدود پانزده هزار نفر دانشجو مشغول به تحصیل هستند.
وی بیان کرد: البته در کنار شیوه آموزش مجازی، امتحانات واحد الکترونیکی همسان با سایر دانشگاهها به صورت حضوری برگزار میشود و این شاخصی برای ارزیابی کیفیت آموزش مجازی این واحد است که دانشجویان آن در فرآیند آموزش مجازی به کیفیتی همسان از یادگیری با سایر دانشجویان دانشگاههای حضوری دست مییابند و میتوانند همانند بقیه آزمونهای حضوری را پشت سر گذاشته و در نهایت موفق به اخذ مدرک شوند.
نجف پور افزود: باید بین آموزش از راه دور و آموزش آنلاین و آموزش هوشمند تفاوت قائل شد. نماینده آموزش از راه دور که به نوعی آموزش آفلاین است، دانشگاه پیام نور بوده و نماینده آموزش آنلاین واحد الکترونیکی بوده که البته الان در آستانه آموزش هوشمند است.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط بهره وری از وقت و زمان دانشجویان واحد الکترونیکی، کیفیت و توانایی دانشجویان ورودی به این واحد نسبت به دیگر واحد های دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاههای دولتی از منطقی متفاوت تبعیت میکند و عموما کسانی این واحد را انتخاب میکنند که در عین توجه به کیفیت و اعتبار آموزشی، به دنبال بهرهوری از وقت و زمان هستند و به دلیل اشتغال همزمان با تحصیل یا خانه دار بودن و دلایل دیگر واحد الکترونیکی را دانشگاه خوبی برای تحصیل خود دیده و انتخاب کرده اند.
وی افزود: از ترم جاری اساتید واحد مکلف شده اند در ابتدای ترم طرح درس خود را در ال ام اس آموزشی بارگزاری کرده و متعاقبا منابع درسی تراز اول باید مورد استفاده قرار گیرد و شورای هر گروه موظف به بررسی و تایید موارد گردیده است و همین امر به افزایش هر چه بیشتر کیفیت آموزش منجر میشود.
نجف پور بیان کرد: در دو سال و اندی گذشته و با گسترش آموزش مجازی و افزایش سطح دانش جامعه نسبت به این امر، شاهد استقبال گسترده از تحصیل مجازی درکشور هستیم که با حضوری شدن دانشگاهها، به طور حتم این استقبال در آینده افزایش بیشتری خواهد یافت.
رئیس واحد الکترونیکی در خصوص سیاست های توسعه اشتغال و کارآفرینی و ارتباط با صنعت در این واحد بیان کرد: یکی از سیاست های مهم ما در واحد الکترونیکی، به موازات آموزش کلاسیک دانشگاهی، شناسایی هرچه بیشتر صنعت و کسب و کارها در سطح کشور و طراحی دوره های دوره های پودمانی و کوتاه مدت تخصصی برای افزایش دانش و مهارت دانشجویان برای ورود به بازار کار و کارآفرینی است.
وی افزود: رشته های روانشناسی و مشاوره در این واحد دانشگاهی به دلیل کیفیت آموزش بالا و حضور اساتید برجسته و همکاری با سازمان نظام روان شناسی، مورد استقبال بالای متقاضیان تحصیل است و سطح علمی فارغ التحصیلان این واحد از میانگین دانشگاه آزاد اسلامی بالاتر است.
نجف پور ادامه داد: روال کلی آموزش اینگونه است که دروس نظری به صورت مجازی ارائه میشوند و دروس علمی با استفاده از ظرفیت برخی از واحد های برتر دانشگاه آزاد اسلامی، به صورت حضوری برگزار می گردد.
وی در پایان پیشنهاد همکاری بیشتر فیمابین واحد الکترونیکی و سازمان نظام روانشناسی در جهت توسعه مشاوره آنلاین و همچنین ارائه زیرساخت آموزش مجازی و طراحی و توسعه پلتفرم های مشاوره ارائه کرد.
در ادامه این نشست دکتر محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران بیان کرد: واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، یکی از موفق ترین واحد های دانشگاهی در سطح کشور به لحاظ برخورداری از بهترین زیرساخت های آموزشی از بعد نرم افزاری و سخت افزاری است.
وی بیان کرد: یکی از مهمترین مباحث دانشگاه های کشور، بحث مدارک فارغ التحصیلان رشته های روانشناسی و مشاوره می باشد که با توجه به تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت عملکرد این قشر از جامعه و با عنایت به هدف این افراد پس از فراغت از تحصیل و مراجعه به بازار کار و تاثیر بسیار زیاد از لحاط روانی در جامعه، باید سخت گیری های بیشتری از لحاظ اعتبار مدارک این افراد صورت پذیرد.
وی تصریح کرد: با توجه به تغییر نیاز جامعه، در حال حاضر حدود 300 هزار دانشجو در داخل و خارج از کشور مشغول به تحصیل در زیرشاخه های رشته های روانشناسی و مشاوره می باشند، که این امر نشان دهنده افزایش تمایل نسبت به ارتقا دانش خود در این زمینه است.
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران گفت: در سنوات گذشته و به خصوص پس از شیوع بیماری کرونا درکشور روند فعالیت مراکز مشاوره و روانشناسی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته است.
حاتمی یادآور شد: با توجه به سطح سواد جامعه، فارغ التحصیل رشته روانشناسی باید در سه زمینه (پزشکی، آموزشی و حرفه ای) بهترین فعالیت را داشته باشد که این مورد باعث افزایش اعتبار مدرک وی خواهد شد.
وی خاطر نشان کرد: فارغ از اعتبار و کیفیت آموزش مجازی واحد الکترونیکی، یکی از پیشنهادات این سازمان در جهت افزایش اعتبار مدارک فارغ التحصیلان رشته ای روان شناسی و مشاوره، برگزاری آزمون های متفاوت برای سنجش میزان دانش و آگاهی متقاضیان جهت اخذ مجوز برای فعالیت در بازار کار است.
وی در پایان گفت: امیدوارم با برطرف نمودن موانع و امضا تفاهم نامه و سند همکاری بین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران و واحد الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی، شاهد بهبود عملکرد کاری و حرفه ای فارغ التحصیلان کلیه دانشگاه های کشور در این زمینه باشیم.
در پایان این بازدید و نشست مشترک مقرر شد تفاهم نامه همکاری در جهت ارائه مشاوره آنلاین و ارایه زیرساخت آموزش مجازی و همچنین طراحی و توسعه پلتفرم مشاوره آنلاین در دستور کار مشترک قرار گیرد.
نظر شما :